Those who cannot do, teach

And those who cannot teach, criticize.
Δικό μου αυτό. Εν μέρει.

Ναι, απεχθάνομαι τους κριτικούς ως επάγγλεμα, αλλά και γενικά αυτούς που κρίνουν. Ειδικά αυτούς που δεν έχουν ζωή και κρίνουν τις ζωές των άλλων. Δεν υπάρχει εποικοδομητική κριτική. Αν θέλεις να βοηθήσεις τον άλλον, τον εξυψώνεις, παινεύοντας ότι κάνει καλά, ή τον βοηθάς να γίνει καλύτερος σε αυτά που παίρνουν βελτίωση. Έτσι, από μόνος του θα αφοσιωθεί στα θετικά του και σιγά, σιγά, τα αρνητικά θα γίνουν η εξαίρεση. Δεν το λεω εγώ, το λένε οι κορυφαίοι leaders στον κόσμο. Κανείς δεν έγραψε ποτέ ότι ηγέτης είσαι αν κρίνεις τον άλλον, αντίθετα, ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του ηγέτη είναι το να δίνει το παράδειγμα. Προφανώς, αυτό δε σημαίνει να κρίνει, αλλά να κάνει το σωστό, ή να το κάνει καλύτερα και να δείχνει το δρόμο.

Ο κόσμος πάσχει από ηγέτες. Κυβερνάνε πιόνια, ηγετίσκοι. Άτομα που έφτασαν σε ψηλά πόστα γλύφοντας κατουρημένες ποδιές και κάνοντας θελήματα και τώρα, κάνουν τα θελήματα των πλουσίων. Πρόσφατα σε μια συζήτηση για την ανατροφή των παιδιών, είπα ότι το παιδί μου θέλω να έχει συναισθηματική σταθερότητα, γιατί αυτό σύμφωνα με τον Stephen Covey, είναι ένα από τα 7 χαρακτηριστικά των ηγετών. Έπεσαν να με φάνε... Οι περισσότεροι βέβαια νομίζουν ότι ηγέτης σημαίνει πρόεδρος κόμματος... Όταν τους είπα ότι το παιδί μου δε θέλω να κλαίει, αλλά να έχει τη δύναμη να αντιμετωπίζει και τις πιό δύσκολες καταστάσεις, χωρίς να επηρεάζουν τις επιλογές του, τι να σας πω....; Χάος... Έφυγα από την κουβέντα. Άλλωστε, ποτέ δεν περίμενα η πλειοψηφία να συμφωνήσει μαζί μου, ποτέ δε γινόταν αυτό.

Η πλειοψηφία κρίνει και κατακρίνει, αλλά ξεχνάει να το κάνει στον καθρέπτη. Ξεχνάει να βάλει τα παιδιά της στο σωστό δρόμο, γιατί για να γίνει αυτό, θέλει παράδειγμα. Ηγεσία δηλαδή... Ξέρει να βρίσκει τα αρνητικά στους γύρω της, αλλά για τα δικά της, έχει πάντα έτοιμη δικαιολογία. Ξέρω, θα μου πείτε κι εγώ κρίνω τώρα. Βασικά, δεν είναι κριτική αν δε απευθύνεται σε συγκεκριμένο άτομο. Εδώ κολλάει το "όποιος έχει τη μύγα, μυγιάζεται"... Έχω μάθει να κρίνω τον εαυτό μου. Να βλέπω τα λάθη και να τα διορθώνω. Και οφείλω να ομολογήσω ότι αφού έγινα πατέρας, βρίσκω ακόμα περισσότερα. Έχω πάψει όμως να κρίνω τον κόσμο γύρω μου. Απλά παρατηρώ κάποια πράγματα και σταματάω εκεί. Περισσότερο το κάνω ως παρατήρηση, σημείωση, ώστε να προβλέψω καταστάσεις ή πιθανές εξελίξεις.

Η κουνιάδα μου πχ, έχει αλλάξει 180 γκόμενους εδώ και 5 χρόνια. Τώρα είναι με ένα παλλικάρι που φαίνεται προικοθήρας. Δεν τον κρίνω, δικαίωμά του. Απλά, επειδή μέρος της "προίκας" ανήκει και στη γυναίκα μου, έχω το νου μου για τυχόν προβλήματα που ίσως έχουμε στο μέλλον, αν μείνει μαζί του. Δεν την παντρεύτηκα φυσικά για αυτό, τη λατρεύω. Όμως, αν υπάρχει πχ ένα σπίτι, που αύριο μπορεί να μας βοηθήσει οικονομικά, δε θα αφήσω ένα τυχάρπαστο να το "φάει" επειδή θα μείνω άπραγος. Κορόιδο δεν είμαι.

Anyway, επειδή έχω και δουλειά και δεν έχω να πω πολλά παραπάνω, θα τελειώσω με μερικά αποφθέγματα.

Να κάνεις αυτά που νομίζεις πως είναι σωστά, έστω κι αν κάνοντας αυτά πρόκειται να σε κακολογήσουν. Γιατί ο όχλος είναι κακός κριτής κάθε καλού πράγματος.
Πυθαγόρας, 580-490 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος

Όταν κάποιος σε κατηγορεί ότι κάνεις μόνο ό,τι θέλεις εσύ, συνήθως εννοεί ότι δεν κάνεις ό,τι θέλει αυτός.
Μανώλης Δουκίδης, Έλληνας συγγραφέας

Μερικά πράγματα δεν μπορεί κανείς να τα κρίνει, αν δεν τα έχει δοκιμάσει μόνος του.
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, 1821-1881, Ρώσος συγγραφέας

Οι άνθρωποι σπεύδουν να ασκήσουν κριτική για να μην κριθούν οι ίδιοι.
Albert Camus, 1913-1960, Γάλλος συγγραφέας, Νόμπελ 1957

Έχει δικαίωμα να ασκήσει κριτική εκείνος που έχει διάθεση να βοηθήσει.
William Penn, 1644-1718, Αμερικανός, ιδρυτής της Πενσυλβανίας

Κάθε ηλίθιος μπορεί να κριτικάρει, να κατηγορήσει, να παραπονεθεί, και οι περισσότεροι ηλίθιοι το κάνουν.
Dale Carnegie, 1888-1955, Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας

Από τη στιγμή που θα αρχίσεις να ασχολείσαι με τα καλά και τα κακά των συνανθρώπων σου, ανοίγεις μια πόρτα για να μπει μέσα η κακία. Το να ελέγχεις, να ανταγωνίζεσαι και να κριτικάρεις τους άλλους σε αδυνατίζει και σε νικά.
Morihei Ueshiba, 1883-1969, Γιαπωνέζος ιδρυτής του Aikido

Όσο περισσότερο επικρίνεις, τόσο λιγότερο αγαπάς.
Honoré de Balzac, 1799-1850, Γάλλος συγγραφέας

Για να αποφύγεις την κριτική, μην κάνεις τίποτε, μη λες τίποτε, μην είσαι τίποτε.
Elbert Hubbard, 1856-1915, Αμερικανός συγγραφέας

Ο χρόνος είναι ο μόνος κριτικός χωρίς προσωπική φιλοδοξία.
John Steinbeck, 1902-1968, Αμερικανός συγγραφέας, Νόμπελ 1962

Όταν κρίνεις τους άλλους, δεν τους χαρακτηρίζεις, χαρακτηρίζεις τον εαυτό σου.
Wayne W. Dyer, 1940-2015, Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας

Τις μεγαλύτερες ανοησίες στον κόσμο τις έχουν ακούσει οι πίνακες που κρέμονται στα μουσεία.
Michel Thevoz, 1936-, Ελβετός ιστορικός τέχνης

Εκτός κι αν κάποιος που σου ασκεί κριτική σε παινεύει ανεπιφύλακτα, αγνόησέ τον τον μπάσταρδο.
John Steinbeck, 1902-1968, Αμερικανός συγγραφέας, Νόμπελ 1962

Η κριτική είναι πιο εύκολη από την πρακτική.
Γεωργία Σάνδη, 1804-1876, Γαλλίδα συγγραφέας

Οι κριτικοί λογοτεχνίας είναι σαν τους ευνούχους σε χαρέμι. Ξέρουν πώς γίνεται, αλλά είναι ανίκανοι να το κάνουν οι ίδιοι.
Brendan Behan, 1923-1964, Ιρλανδός συγγραφέας

Αν άκουγα τους κριτικούς, θα είχα πεθάνει μεθυσμένος σε κανένα χαντάκι.
Άντον Τσέχωφ, 1860-1904, Ρώσος συγγραφέας

Κριτικός είναι κάποιος που ξέρει το δρόμο, αλλά δεν μπορεί να οδηγήσει αυτοκίνητο.
Kenneth Tynan, 1927-1980, Βρετανός κριτικός

Μη δίνεις καμιά σημασία στους κριτικούς. Ούτε καν να τους αγνοείς.
Sam Goldwyn, 1879-1974, Αμερικανός κινηματογραφικός παραγωγός

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Macedonia is Hellenic (Greek)

Business plan...

Περί γρίπης, εμβολιασμών και τρομοκρατίας...